Sign Up Login

Εμείς δεν κάνουμε πειράματα
Ειδήσεις - Τοπικές
Πέμπτη, 17 Απρίλιος 2014 22:07

Ακούστηκαν και θα ακουστούν αρκετά σε σχέση με ραδιοτηλεοπτικές ή ακόμη και ιντερνετικές προβολές; Εμφανίσεις; Διαφημίσεις; Υποψηφίων… Θα ακουστούν πολλά γιατί ρητά δεν προβλέπεται τίποτα πουθενά και αυτό συμβαίνει για πρώτη φορά σε αντίθεση με το 2010. Θεωρούμε λοιπόν ότι αργά ή γρήγορα αυτά θα ρυθμιστούν γιατί δεν έχει αλλάξει το θεσμικό πλαίσιο και εντέλει μπορεί ο καθένας να λέει οτιδήποτε όμως υπάρχει ένας νόμος και υπάρχουν και δεδομένες αποφάσεις. Να τα πάρουμε λιγάκι με την σειρά. Πραγματικά δεν υπάρχει περιορισμός

στα μπάνερς και το υπουργείο Εσωτερικών έλεγε το 2010, το ίδιο ξαναλέει και τώρα, ότι «υπό την επιφύλαξη ωστόσο, της έκδοσης τιμολογίου και του υπολογισμού στις (πραγματικές ή αποτιμώμενες) δαπάνες του συνδυασμού ή του υποψηφίου». Αν βεβαίως με βάση το συγκεκριμένο πάμε στο νόμο στο άρθρο 7 του 3870 και στην παράγραφο 6 γράφει ότι «η δαπάνη για τη διαφημιστική προβολή σε ραδιοτη­λεοπτικά μέσα και διαδικτυακούς τόπους των συνδυα­σμών και των υποψηφίων υπολογίζεται με βάση τους εγκεκριμένους, κατά την κείμενη νομοθεσία, τιμοκατα­λόγους που ισχύουν κατά τη δημοσίευση του παρόντος». Δηλαδή επιμένει να θέλει ο νομοθέτης θεωρημένους τιμοκαταλόγους την ημερομηνία που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ ο συγκεκριμένος νόμος, δηλαδή 9-8-2010. Αυτά για τα Banners μαζί με τα ερωτηματικά. Τι είναι Banners; Μπορεί να είναι μία φωτογραφία του υποψηφίου που να παραπέμπει κάπου; Εάν ναι, αυτό είναι προβολή και δεν είναι εμφάνιση; Είναι διαφήμιση χωρίς να είναι διαφήμιση; Θα μπορούσαμε να θέσουμε δεκάδες τέτοια ερωτήματα αλλά δεν είναι στόχος. Εμείς λοιπόν θέλοντας να διαφυλάξουμε πρώτα και κύρια την αξιοπρέπειά μας και την αξιοπιστία μας και οπωσδήποτε τους ίδιους τους υποψηφίους από το site www.sterea.gr κατεβάσαμε όλες τις εμφανίσεις, διαφημίσεις, προβολές γιατί θεωρούμε ότι αν επιμείνουμε διαφορετικά θα δημιουργήσουμε πιθανά προβλήματα τα οποία καταλήγουν σε διοικητικά πρόστιμα και σε ποινικά αδικήματα. Δεν συνομιλούμε με τους υπαλλήλους του κάθε υπουργείου που όφειλαν ρητά να έχουν διατυπώσει συγκεκριμένα πράγματα, αλλά αντιγράφουμε αυτά που επισήμως έχουν πει μέσα από γραπτά δοκίμια όπου παραπέμπουν την οποιαδήποτε ευθύνη στην αρμόδια επιτροπή εκλογικών παραβάσεων και δαπανών που όπως λέει το ίδιο το υπουργείο Εσωτερικών «σε κάθε περίπτωση αρμόδια να κρίνει σε ειδικές περιπτώσεις που αναφέρονται είναι η επιτροπή ελέγχου εκλογικών παραβάσεων και δαπανών, η οποία σύμφωνα με τις διατάξεις τις παρ. 1 του άρθρ. 12 Ν. 3870/2010 λειτουργεί ως ειδικό, δικαιοδοτικό και ελεγκτικό όργανο». Γίνεται κατανοητό ότι μόλις άρχισαν τα δύσκολα το υπουργείο Εσωτερικών παραπέμπει στην επιτροπή που θα συνεδριάσει εκ των υστέρων και που ακόμη δεν έχει δημοσιευθεί η συγκρότησή της σε ΦΕΚ. Εμείς δεν βάζουμε σε περιπέτειες τους υποψηφίους. Ούτε βεβαίως έχουμε αυτή την στόχευση και πολύ δε περισσότερο δεν λένε «διάφοροι διάφορα». Μένουμε στις ρητές αναφορές της νομοθεσίας και τίποτα παραπάνω. Άλλωστε η δημοσιογραφική δεοντολογία επιβάλλει σεβασμό και ισοτιμία όπως άλλωστε ορίζεται και πολύ δε περισσότερο δεν μας δίνει το δικαίωμα να ερμηνεύουμε κάτι το οποίο σε καμιά περίπτωση δεν έχει ρητή αναφορά. Από εκεί και μετά υπάρχουν και άλλα ζητήματα αλλά δεν είναι της παρούσης. Εκείνο που ξεκαθαρίζεται σε όλους τους τόνους είναι ότι με όλα αυτά δεν έχει καμία εμπλοκή ο τύπος. Δεν έχει περιορισμούς και δεν έχει γκρίζα σημεία καθώς δεν μιλάμε για κάποιες αναφορές αλλά μιλάμε για ρητές αναφορές.

Να πάμε τώρα και στα ραδιοτηλεοπτικά, γιατί εσχάτως ακούμε διάφορα πράγματα ότι δηλαδή απαγορεύονται μεν οι εμφανίσεις και η προβολή αλλά επιτρέπεται η διαφήμιση. Εμεινε με το στόμα ανοιχτό χθες η αντιπρόεδρος του ΕΣΡ Λίνα Αλεξίου όταν μάθαινε ότι μέσα από την οδηγία με συγκεκριμένα πράγματα που έχουν αφαιρεθεί σε σύγκριση με το 2010 έχει ανοίξει ο δρόμος από την μια μεριά να μετρά ο νομοθέτης τις εμφανίσεις και από την άλλη πλευρά να επιτρέπει την διαφήμιση. Και για να γίνουμε περισσότερο συγκεκριμένοι. Παρουσιάζεται μέσα από διάφορους τρόπους να κάθεται ο νομοθέτης και να μετρά δευτερόλεπτα σε ότι αφορά το πιθανό πλάνο ή την φωνή ενός υποψηφίου αλλά να μην βάζει περιορισμούς στο «ψηφίστε… Καραγκιοζόπουλο» που θα λέει ένα διαφημιστικό μήνυμα. Απίστευτα πράγματα. Δηλαδή απαγορεύει το ελάσσων που είναι η έκφραση θέσης ή μία δήλωση ή ένα σχόλιο ή μία άποψη και το θεωρεί εμφάνιση, αλλά το «ψηφίστε.. Καραγκιοζόπουλο» δήθεν το επιτρέπει. Όλα αυτά μπορεί να μοιάζουν για παράξενα όμως είναι υπαρκτά. Είναι υπαρκτά γιατί είναι ατελής η σχετική οδηγία του ΕΣΡ που αν και χρησιμοποιεί το ίδιο θεσμικό πλαίσιο φροντίζει να αφαιρέσει σε σύγκριση με εκείνη του 2010 συγκεκριμένα πράγματα, έτσι για να μοιάζει ότι κάτι διαφορετικό γίνεται. Ουσιαστικά η οδηγία του ΕΣΡ παίζει σε τρεις λέξεις. Διαφορετικό πράγμα η εμφάνιση και θέλει περιορισμούς, διαφορετικό πράγμα η προβολή και επίσης μπαίνουν περιορισμοί, διαφορετικό πράγμα η διαφήμιση η οποία δεν έχει κανένα περιορισμό κατά πως το ερμηνεύουν. Να δούμε όμως τι έγραφε η σχετική εγκύκλιος του 2010; Εγραφε λοιπόν στο άρθρο 2 ότι «δεν επιτρέπεται η παντός είδους άμεση ή έμμεση, δωρεάν ή με αμοιβή ή με άλλου είδους αντάλλαγμα προβολή συγκεκριμένου υποψηφίου προσώπου ή συνδυασμού, εκτός και εάν πρόκειται για πολιτική διαφήμιση συνδυασμού…». Μάλιστα σ’ εκείνη την εγκύκλιο των εκλογών του 2010 στο ίδιο άρθρο της οδηγίας και στην παράγραφο 5 έλεγε ρητά ότι «απαγορεύονται οι κάθε είδους διαφημίσεις υποψήφιων περιφερειαρχών, αντιπεριφερειάρχων, δημάρχων, περιφερειακών και δημοτικών συμβούλων».

Από το 2010 μέχρι τώρα δεν έχει αλλάξει τίποτα στο θεσμικό πλαίσιο πέρα από το χρονικό διάστημα όπου από 2 μήνες έχει γίνει 30 μέρες. Η εγκύκλιος που βγήκε από το ΕΣΡ για τις επερχόμενες εκλογές – άγνωστο γιατί – βγάζει δύο λέξεις και αλλάζει συνολικά τις οποιεσδήποτε ερμηνείες αφήνοντας το τοπίο σε πλήρη σύγχυση. Λέει λοιπόν για το 2014 ότι «δεν επιτρέπεται η παντός είδους άμεση ή έμμεση, δωρεάν ή με αμοιβή ή με άλλου είδους αντάλλαγμα προβολή συγκεκριμένου υποψηφίου προσώπου ή συνδυασμού, εκτός και εάν πρόκειται για διαφήμιση». Ουσιαστικά αφαιρέθηκαν οι λέξεις «πολιτική» και «συνδυασμού». Δηλαδή «πολιτική διαφήμιση συνδυασμού» επιτρέπονταν το 2010 και έμμεσα απαγορεύονταν οι διαφημίσεις των υποψηφίων ενώ το 2014 μπάτε σκύλοι και αλέστε. Δεν θέλω να ανατρέξω σε μία παλιότερη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας που ήταν οδηγός για να γίνουν αυτά αλλά θα πρέπει να πω ότι είναι αντιληπτοί οι λόγοι που αφαιρέθηκε και η ρητή παράγραφος που περιλαμβάνονταν το 2010 στην συγκεκριμένη εγκύκλιο με τις απαγορεύσεις. Ετσι δημιουργείται το κιτς φαινόμενο να απαγορεύεται το ελάσσων και να επιτρέπεται το μείζον. Ισχύουν και εδώ τα θέματα της τιμολογιακής πολιτικής για την διαφήμιση καθώς παραπέμπει σε τιμοκαταλόγους θεωρημένους μέχρι 9-8-2010 και όχι βεβαίως τιμοκαταλόγους της παρούσας φάσης.

Αργά ή γρήγορα θα αναγκαστεί και το ΕΣΡ να αναθεωρήσει την συγκεκριμένη εγκύκλιο με συμπληρωματικές οδηγίες αλλά βεβαίως είναι Πάσχα τώρα και κανείς δεν ασχολείται με αυτά. Το’χουν αντιληφθεί άλλωστε τα ηγετικά στελέχη του ΕΣΡ αλλά δεν μπορούν να καταλάβουν πως έφτασε εκεί η ιστορία. Σε κάθε περίπτωση όμως ο νομοθέτης είναι συγκεκριμένος και εκείνος που θα αξιολογήσει αν πρόκειται για παράβαση ή όχι δεν είναι κανένα ΕΣΡ και κανείς άλλος παρά μόνο η ειδική επιτροπή που συγκροτείται και η οποία θα τα κρίνει αυτά εκ των υστέρων. Ως στοιχείο όμως να δώσω κάτι. Το 2006 σε δήμο της Βόρειας Εύβοιας εντοπίστηκε μια παράβαση μετά από καταγγελίες. Το πρόστιμο ήταν τσουχτερό, 50.000 ευρώ, και μάλιστα η συγκεκριμένη υπόθεση όπως αποτυπώνεται στην εξέλιξή της έκλεισε στο ΣτΕ το 2011 και μάλιστα με ισχυρή νομική παρουσία. Από τις πλέον ισχυρές στην χώρα. Αυτό μόνο και μόνο για την πιθανότητα ταλαιπωρίας.

Επειδή λοιπόν αρκετά πράγματα ακούγονται αλλά ωστόσο οι κριτές δεν είμαστε εμείς αλλά είναι εντελώς διαφορετικοί, είναι αυτονόητο ότι εκείνο το οποίο θα ικανοποιούσε θα έπρεπε να ήταν μία ρητή αναφορά της νομοθεσίας είτε για απαγορεύσεις, είτε για την χρήση τέτοιων μέσων. Οι οποιεσδήποτε ερμηνείες δεν υποκαθιστούν την ρητή αναφορά και σε ότι μας αφορά τουλάχιστον δεν πρόκειται να νομολογήσουμε εμείς όταν αρμοδιότεροι ημών είναι αυτοί οι οποίοι εξουσιοδοτούνται από το νομοθέτη σε κάτι τέτοιο.

Συμπερασματικά ποτέ δεν μας άρεσαν τα πειράματα και ποτέ δεν σκεφτήκαμε να θέσουμε σε κίνδυνο επιβολής διοικητικών πράξεων ανυποψίαστους υποψηφίους αλλά αντίθετα νιώθουμε την ευθύνη όσο μπορούμε να τους προστατέψουμε. Θεωρούμε λοιπόν ότι ιδιαίτερα με τους ραδιοτηλεοπτικούς σταθμούς ισχύουν τα περί εμφανίσεων και σε ότι αφορά τις διαφημίσεις μόνο οι συνδυασμοί έχουν δικαίωμα να κάνουν διαφημίσεις και όχι οι υποψήφιοι. Αυτή άλλωστε ήταν και η βούληση του νομοθέτη έτσι όπως αποτυπώνεται στο συγκεκριμένο νόμο.


blog comments powered by Disqus
 

Καιρός

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterΣήμερα379
mod_vvisit_counterΧτες2127
mod_vvisit_counterΕβδομάδα5130
mod_vvisit_counterΠροηγ. Εβδομάδα23661
mod_vvisit_counterΜήνας66612
mod_vvisit_counterΠροηγ. Μήνας82924
mod_vvisit_counterΣυνολικά7735898

Έχουμε 60 επισκέπτες συνδεδεμένους
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση